Horgászvizek: Pátkai horgásztó

Posted on február 12, 2010, under Bemutatók.

Mederfotó a kifolyótólA Székesfehérvár közelében lévő falu elsősorban a víztározójáról ismert, azonban nem ez az egyetlen horgászvíz található Pátkán. Választhatjuk a Róth Tamás tulajdonában lévő 6.5ha területű magántavat is, mely a település ellenkező oldalán helyezkedik el. Az utóbbi két évben rendszeresen megfordultam a parton és bár biztosan vannak akik nálam jobban ismerik a vizet, annyi ismeretet már sikerült összegyűjteni, hogy azoknak érdekes legyen akik még sosem vagy csak néhányszor jártak itt.
A tó megközelíthető a 811-es út irányából, a faluba érve az első lehetőségnél jobbra kell fordulni és az utat követve kiérünk a partra. Rögtön két tavat is találunk itt, a jobb oldali egy nevelő tó, melynek partján lakik a tógazda, míg a bal oldalon pedig a horgásztó található. Ez utóbbiról írnék bővebben, ugyanis ezen a tavon lehet elsősorban horgászni, itt vannak kialakított helyek. A parkolóból két irányba indulhatunk el, az egyik rögtön balra a tó ezen oldalán, itt egy nagy stégbe botlunk, majd tovább haladva kisebb stégek sora következik. A másik irány pedig a két tó közötti gáton vezet, ezen túljutva viszont hagyományos horgászhelyek következnek, illetve 3 esőbeálló is található. A vízmélység változó, a parkolóhoz, illetve a szigethez közelebbi rész a sekélyebb és itt némi akadó is található, míg a tó hátsó vége pedig a legmélyebb, itt akár 4 méteres vízmélységgel is találkozhatunk. A part a legtöbb helyen gyorsan mélyül és utána viszonylag egyenletes, így érdemes vigyázni a parton, nehogy meglepetés érjen valakit. Középen pedig egy pici patakmeder húzodik végig, ez jól látszódik a képeken.
Halállományát tekintve a tó viszonylag változatos, a békés halak tekintetében a ponty, amur és dévérkeszeg hármasra számíthatunk leggyakrabban, a ragadozók közül pedig a csuka és a süllő a legvalószínűbb, de harcsába is könnyen belefuthatunk. Természetesen a halfajok sora itt nem ér véget, van a tóban ezüstkárász, bodorka, vörösszárnyú keszeg, sügér és sneci is, legalábbis ezek azok a halfajok amiből még sikerült zsákmányolnom. Ez persze nem zárja ki a még további fajokat, de túl sok egyéb hallal nem fogunk találkozni.
A tavat elsősorban a pontyhorgászok látogatják, akik elsősorban a kapitális példányokat keresik. Túl sok apró nincs is benne, 3kg alattit nem nagyon láttam mostanában. A halak nagyrészét már többször kifogták így rendkívül óvatosak és nehéz megfogni őket. Ennek megfelelően gyakran láthatunk sátrakat a parton, sokan több napra jönnek és folyamatosan etetnek, így próbálják becsapni őket. Ha sikeresek szeretnénk lenni, akkor próbáljuk meg azokat az időszakokat elcsípni amikor kevesen vannak, ilyenkor a halak bátrabban táplálkoznak és a nagyobb halak is kijönnek a part közelébe. Ezen kívül még az erősen szeles idő is kedvező szokott lenni. A legnagyobb kifogott ponty amiről hallottam az 18kg-os volt, de a tógazda elmondása alapján van benne ennél lényegesen nagyobb is. Pontyon és amuron kívül célzottan még a dévérkeszegre érdemes horgászni, kifejezetten sok van belőlük és a hagyományos csalikkal jól foghatóak. Igaz nagy példányokat még nem láttam, de a 20-25cm közötti méret az általános és néhány óra alatt komoly mennyiséget is lehet fogni belőlük.
Ragadozók terén már egy picit más a helyzet, bár a tóban van belőlük szép számmal, de a sok pontyhorgász és a tó mérete és kialakítása miatt gyakran nehéz a jó helyeket meghorgászni. Az igazi megoldást a csónak jelentené, de ennek használata inkább csak a nyugodtabb időszakokra korlátozódik a sok horgász miatt. Ettől függetlenül így is születnek szép fogások, süllőből olyan 5kg-os méretig bármekkora jöhet, míg csukából van a tóban 10kg feletti példány is. A harcsaállomány változó, a tó kisebb mérete miatt túl sokat nem tud eltartani. Kisebb példányokba ugyan bármikor beleszaladhatunk, de ha valaki nagyobbat szeretne, érdemes érdeklődni a tógazdánál az aktuális lehetőségekről.
A tó rövid idő alatt az egyik kedvelt helyemmé vált, a halállomány remek, a környezet szép és rendesen karbantartott. A tógazda és családja rendkívül kedves emberek, nyitottak minden igényre és lehetőségük szerint igyekeznek minden kívánságot teljesíteni. A tó fejlesztése elsősorban a nagyhalas irányba halad, jelenleg erre van a legnagyobb igény és aki kedveli ezt a fajta horgászatot vagy csak szeretne egy jót dévérezni, az bátran keresse fel a tavat, nem fog csalódni.Mederfotó a szigetről

Szabó Zalán

5 hozzászólás to "Horgászvizek: Pátkai horgásztó"

Lelkes  on szeptember 15, 2011

jó estét Zalán. Tudsz valami új infót a tóról? Sajnos tavaly nyáron voltam utoljára a tónál. Mondjuk azt tudom, hogy volt lehalászás valamikor év elején, sok süllőt elvittek. Érdemes most itt pergetni?
üdv. Péter

Zalan  on szeptember 15, 2011

Szia,
nem voltam idén még egyeltalán, a lehalászás megvolt, utána elvileg hoztak kis süllőket, legalábbis a terv ez volt, de őszintén szólva én pergetni nem ide mennék. Ez inkább pontyos pálya.
Üdv
Zalán

Lelkes  on szeptember 15, 2011

Igen tudom, hogy nagyon sok ponty van benne. Ismerőseim járnak oda, de elfelejtettem nekik mondani kérdezzék meg Tamást, hogy mi újság süllőkkel. Mondjuk azt tudom, hogy sokat nem lehet fogni pergetve, de azért az a pár csuka ami van benne nem kicsik. Én még amikor elkezdtem pergetni sikerült egyet megakasztani de sajnos fejrázás után elment. amennyit láttam belőle 5kg körüli volt.
üdv.

Zalan  on szeptember 15, 2011

Lehalászáskor nem volt sok csuka, meg azoknak nem tudom mi lett a sorsa. Igazából azért mondom, hogy nem éri meg ide jönni, mert kevés benne a rabló, ráadásul süllőből már tuti nincs benne nagy, így vannak jobb vizek erre. Mondom ezt úgy, hogy kedvelem a tavat nagyon és sajnálom, hogy a rablóra nem fordít eleget Tamás. Bár azt is tudom, hogy rengeteg csukája volt, annak nagyrészét ellopták…

Lelkes  on szeptember 15, 2011

Értem. Azt hallottam, hogy sok halat loptak tőle de hogy ebben sok csuka volt azt nem tudtam. Esetleg mondanál nekem pár tavat a környéken hova érdemes menni horgászni? Persze csak ha nem titok… e-mailban is írhatsz…
peterlelkes@freemail.hu
Kicsit szeretnék Adonyon kívül is pár helyet kipróbálni.