Archive for január, 2010

Újra a sügér

Posted on január 19, 2010, under Horgásztörténetek.

SügérSzombat délután volt néhány óránk ismét Andrással és az előző horgászat sikerén felbuzdulva megcéloztuk az általunk ismert és többször látogatott sügértanyát a Nádoron. Viszonylag későn érkeztünk, sokan voltak ugyan a parton, de egy másik részt vallatott a horgászok jelentős része, így szabad volt a kinézett pálya.
Eddig általában apró twisterekkel próbálkoztunk és igaz, hogy be is váltak ezek a csalik, de kiváncsi voltam, hogy mi az amivel még be lehet őket csapni. Miután a horgászat elején szoktak a nagyobb példányok jönni, ezért úgy döntöttünk, hogy most más csalikkal kezdünk, hátha tudjuk a nagyobb példányokat szelektálni mielőtt szétugrana a csapat. Barátom egy 2-es körforgóval én pedig kisebb wobblerekkel próbálkoztam. A jól ismert fejrázások azonban elmaradtak, mintha süket lett volna a víz. Cserélgettem a csalikat, kisérleteztem, míg az egyik 3cm-es Salmo Hornet (BT) eredményes lett és gyors fárasztás után egy 22cm-es szép példány feküdt előttem. Nagyon örültem a halnak, ugyanis már kezdtünk aggódni, hogy ők is eltűntek, de szerencsére nem így lett. Míg én a hallal bajlódtam, addig András is sikerrel járt és ő is kiemelt egyet. Ezután azonban ismét csend honolt, mintha üres lett volna a víz. Eddigre már felkerültek a már bevált gumik is, de halat most nem adtak. Jobb ötlet nem révén, elindultunk új helyet keresni, hátha átköltöztek máshová kedvenceink.
Az alacsony vízállás miatt azonban igazán jó helyet nem találtunk, hiába dobáltunk meg jópár ágas-bogas részt, halat nem sikerült akasztanunk. Visszatértünk hát az első helyre és tovább eröltettük a twistereket, melyek hosszas próbálkozás után egy-egy sügért eredményeztek mindkettőnk számára. Tudtuk, hogy ez nem az a nap amikor degeszre fogjuk magunkat a kis csíkos banditákból, így továbbálltunk és inkább váltottunk. András süllőzött a kotort szakaszon, míg én továbbra is a könnyű bottal és kis csalikkal kerestem a kóbor sügéreket. Itt sokan dobáltak, nagy nyomásnak volt kitéve a pálya, fogás viszont csak elvétve akadt. Andrást viszont napnyugta előtt nem sokkal megtréfálta egy csuka, mélyre nyelte a süllőnek szánt gumit és miután megmutatta magát, angolosan távozott…
Ez volt a nap utolsó akciója és kissé csalódottan távoztunk. A gyenge fogásnak is megtudtuk az okát, többen láttak minket már sügéreket fogni és ennek jó eséllyel híre ment. Barátaim és én is minden halunkat visszadobtuk, de azóta már láttunk horgászokat itt spiccbottal és csontival szedegetni a halat és vitték őket haza válogatás nélkül. Ezt a néhány négyzetméternyi területet pedig igen könnyű kiüríteni, így jó eséllyel egy darabig most nem fogunk tudni itt komoly halat fogni. Kár értük, manapság már ritka a szép csapósügér, remélem nem tűnnek el teljesen.18cm Sügér

Az első horgászat

Posted on január 18, 2010, under Horgásztörténetek.

SügérAggasztó hírek jöttek kedvenc csatornámról, azt beszélik az emberek a parton, hogy elektromos halászatot hajtott végre a víz kezelője és teljesen lefosztotta a halállományt. Sejtettem, hogy a történetek túlzóak, de mivel az utóbbi időben az általam gyakran látogatott szakaszon nem sikerült komoly fogást elérni, így úgy döntöttünk egyik barátommal, hogy ez jó alkalom lesz arra, hogy egy új részét fedezzük fel a Nádor csatornának.
Kora délután leparkoltunk egy híd mellett és elindultunk folyásnak felfelé. Ez a rész nem túl népszerű, kevés beállót találtunk, de azokat sorban végigdobáltunk. A víz kristálytiszta és igen húzós volt és néha a legnagyobb jigfejeink is kicsinek bizonyultak. Ez persze nem szegte kedvünket, ugyanis kiváncsiak voltunk, ráadásul ahogy haladtunk egyre feljebb, úgy egyre több vízbe dőlt fával és akadóval találkoztunk. Ha nyáron is ilyen vízhozam lenne, akkor egy kiváló domolykós szakasz lenne, bár tudomásom szerint olyankor jóval kisebb a vízszint és a folyás is lelassul. Benne voltunk már alaposan a délutánban és miután egy csatornabefolyót is találtunk, melyet alaposan végigdobálva sem láttunk egyetlen halra utaló jelet sem, elkezdtünk aggódni, hogy lehet ma is megússzuk hal nélkül. Mentünk még egy darabig, de csak egy-egy dobásra álltunk meg, inkább csak a jó helyeket kerestük. Ígéreteset nem találtunk, volt még egy bő másfél óra napnyugtáig és mindenképpen szerettünk volna halat fogni, így eldöntöttük, hogy visszamegyünk a szokásos szakaszra, hátha ott több szerencsével járunk. Bő negyedórás gyaloglás után, kissé kimelegedve értünk vissza az autóhoz, majd padlógázzal haladtunk az új célpont felé.
A hideg idő ellenére volt bőven próbálkozó ezen a részen, ez azért bizakodásra adott okot és miután láttunk néhány kifogott dévért is, megnyugodtunk, hogy maradt azért itt hal. Elkezdtük meghorgászni a korábban már halat adó helyeket, de sok időm nem maradt, csörgött a telefonom. András hívott, hogy menjek gyorsan a sügéres helyre, ő már kettőnél jár öt perc után, pedig nem is kicsi csalikat dobált. Gyorsan csatlakoztam hozzá és apró twistereket felcsatolva tovább vallattuk a vizet. Sikerült kifogni egy jó napot, ugyanis felváltva szedegettük őket, nagyon agresszíven támadták a gumikat. Több szebb példányt is fogtunk, nekem a legnagyobb a képen is látható 22cm-es példány volt. A méret azonban egyre csökkent és a kapások száma is egyben, hamar felmérte a sügércsapat, hogy valami nincs rendben és visszafogták magukat. Így is sikerült kettőnknek 16db-ot kivenni háromnegyed óra alatt egy néhány négyzetméteres területről.
Hazafelé menet elkezdtünk kételkedni a halászatos sztoriban, ugyanis ilyen jól még nem ment a sügérhorgászat, így elhatároztuk, hogy végére járunk a dolognak. Sikerült megtudni, hogy valóban volt elektromos halászat, szaporításhoz pontyot szerettek volna fogni, ez azonban nem sikerült, helyette zsákmányoltak két nagy amurt, egy nagy harcsát, valamennyi csukát és süllőt. Az összfogás olyan 5 mázsa körül volt és ez egy igen hosszú szakaszon. Természetesen ez tovább csökkentette az amúgy sem kiemelkedő halállományt, de azért messze van attól, hogy üres lenne a csatorna. Ígéretet kaptunk viszont, hogy a rövidesen kezdődő csukatenyésztés után, kis csukák egy részét vissza fogják telepíteni. Reméljük jól sikerül majd a szaporítás és lesz bőven mit visszatenni.

2010: A pergetés éve

Posted on január 15, 2010, under Egyéb.

PergetésAz állóvizeink befagytak, jelentősen beszűkültek a horgászati lehetőségek és úgy gondolom, hogy ez egy jó alkalom arra, hogy erre az évre vonatkozó terveinket szövögessük. Így teszek én is és most ezt szeretném megosztani veletek.
Az elmúlt években az volt a jellemző, hogy sok helyen sokféle halfajra horgásztam, ennek ügye vannak előnyei és hátrányai is. Ez igen változatos és érdekes, azonban komoly eredményre így nehéz számítani, különösen a kisebb halsűrűséggel rendelkező természetes vizeken. Előbb-utóbb azonban jelentkezik az igény, hogy a vizek öregebb halaiból is zsákmányoljunk egyet-egyet, ehhez azonban érdemes több időt eltölteni a becserkészésükkel és pontosan ezt tervezem én is. A tavalyi évben a pontyokkal ez már megvalósult, igaz magántavon, de sikerült több nagyobb példányt matracra fektetni. A kedvenceim azonban a ragadozó halak és ebből még célzott horgászattal nem sikerült egy nagyot sem megfogni és ezen szeretnék változtatni.
A tavasz a tilalmak miatt természetesen a békés halak üldözésével fog telni, de utána a fő hangsúlyt a rablók kapják. Elsősorban pergetni fogok, ezt ráadásul több vizen is tervezem, de lesznek leülős, élő kishallal történő horgászatok is. Emellett szeretnék pergetve egy számomra új halfajt, a domolykót elejteni, illetve megnézni, hogy az aprócsalis pergetőhorgászat milyen eredményt hoz kedvenc helyeimen. A vizek tekintetében még nem alakult ki a döntés, a Nádor és Malom csatorna, illetve a Gaja patak hármas már biztos pont, azonban a tavak terén szó van Sárszentmihályról, a Pátkai víztározóról és a Velencei tóról is, jó eséllyel ezek valamelyikén leszek megtalálható.
Összefoglalva:
1. Minimum 60cm hosszú süllő, csuka vagy balin megfogása
2. Első pergetve fogott domolykó
3. Sügérből egy 30cm-es vagy nagyobb példány megfogása
Úgy érzem ezen célok megvalósíthatók és kihívás is van bennük, különösen a nagy sügér megfogásában. Meglátjuk mit hoz az év, december végére kiderül, hogy sikerült-e vagy sem. Addig is görbüljön!