Archive for augusztus, 2009

A retúrpontyok birodalma

Posted on augusztus 12, 2009, under Horgásztörténetek.

Egyéb halakRégen horgásztam együtt Édesapámmal és hirtelen ötlettől vezérelve elhívtam egy közös matchbotozásra, ugyanis ez a kedvenc módszere. A helyszín kiválasztásán sokat gondolkodtam, olyan vizet szerettem volna, ahol sok keszeget és kárászt lehet fogni, hogy garantáltan ne unatkozzunk. A tavaszi tapasztalataim alapján a választás a Sárszentmihályi tavakra esett, egyrészt itt fogtam apróhalat bőven, másrészt gyermekkoromban éveket horgásztunk itt együtt, így valamennyire ismerjük is a helyet. Persze azóta sokminden megváltozott, de a szép emlékek még mindig megvannak és azóta is szivesen jövünk ide vissza.
A horgászatot megelőző két nap egy nagyobb területet megetettünk a 8-as és 9-es tóban azzal a szándékkal, hogy a halaknak érdemes legyen a környéken maradni. Kukorica, búza és pellet keveréket használtunk és azért nem koncentráltan etettünk, mert nem volt biztos, hogy a hétvégi tömegben le sikerül ülni a kiválasztott helyre, így bizonytalan lett volna az etetés haszna. Másrészt viszont ha kiterjedt etetést alkalmazunk az kevésbé gyanús a halaknak, ráadásul több időt fognak a környéken tölteni, mivel folyamatosan mozogniuk kell az újabb és újabb falatokért. Az adott napon, pedig egy koncentrált etetéssel könnyen össze lehet őket gyűjteni és ott lehet tartani a horgászhelyen. Szombaton ebédidőben érkeztünk, reméltük, hogy ebben a holt időszakban kevesen vannak és biztosan le tudunk ülni az egyik tervezett helyre. A közeli parkolóban szerencsére csak egy autó várakozott, így gyorsan el is foglaltuk a legjobbnak hitt helyet a 8-as tavon.
A módszer adott volt, matchbottal terveztünk horgászni, azonban mindketten hoztunk egy másik botot is rablózni. Igaz a tó a pár évvel ezelőtti süllőpusztulást még nem heverte ki, de azért bíztunk a csodában. A napot így csalihalfogással kezdtük és rögtön sikerült fogni egy apró naphalat is a néhány sneci mellé, ennek nagyon örültem, ezt a fajt még nem sikerült horogra csalnom ezelőtt. Bedobtuk a két fenekezőt döglött hallal és utána már az úszós cuccé volt a főszerep. A horgászat közben néhányszor még át is helyeztük a szerelékeket, de a csoda ezen a napon elmaradt, egyetlen kapásunk sem volt a süllőzőre.

Naphal
Matchbottal viszont a parttól kb 15-20 méterre horgásztunk egymás mellett. Az etetési taktika úgy nézett ki, hogy először egy keszeges anyaggal alapoztunk a kisebb halak miatt, később még egyszer ráetettünk, de utána már kizárólag szemest lőttünk. Tavasszal ugyanis még a kisebb pontyok is megijedtek a becsapódó gombócoktól, ezért a horgászat későbbi szakaszában ezt már nem mertük használni, illetve a szemest már valamennyire megszokhatták az utóbbi néhány napban. Az etetőanyag a következőkből állt: TopMix Carp Line Pörkölt, tortu, folyékony dévér aroma, löszös agyag és chilis főtt kender. Repült is befelé olyan 20 gombóc és nem sokkal utána pedig a felcsalizott horgok. Az idő kifejezetten meleg és frontmentes volt, enyhe szellő fújdogált csak. Ennek megfelelően a halak nem voltak túlzottan étvágyuknál, egy-egy kárászt tudtunk nagy ritkán gilisztával kicsalogatni a partra. Próbáltuk a csontit is, de erre azonnal lecsaptak a snecik, ezért nem eröltettük. A csemegekukorica nem aratott túl nagy sikert, így maradtunk a gilisztánál. Lassan telt az idő, már azon gondolkoztunk, hogy valamit nagyon elszúrhattunk, mivel ennél azért nagyobb mozgást vártunk. Aztán hirtelen ötlettől vezérelve kipróbáltuk a kenyérrózsát, mint csalit és erre határozottan több kapás volt, mint eddig bármi másra. Kárászok jöttek elsősorban, a keszegnépet egy-egy bodorka képviselte és időnként kisebb pontyot is akasztottunk. Ekkorra már benne voltunk a késő délutánban és úgy tűnt a halak étvágya is kezdett megjönni. Már nemcsak kenyérre volt érdkelődés, hanem a csemegekukoricát is szerették, illetve próbáltam még csalizni az etetéshez használt VDE 8mm-es epres pellettel is, ez is bejött. Továbbra is lőttük a szemest, hogy legyen a halaknak bőven miből válogatni és ezt meg is hálálták. Egy nagyobb pontycsapat is érkezett az etetésre, szinte teljesen kiszorítva a többi halat és sorban fárasztottuk őket. Egyetlen bökkenő volt, ezek kivétel nélkül a 20-25cm-es korosztályból kerültek ki, ráadásul nagyrészüknek már volt horogütötte seb a szájában, úgy tűnt nem tanultak korábbi hibáikból. Nem számoltuk mennyi lehetett, de egy 15-20 darabot biztos megszákoltunk, illetve volt még több ami fárasztás közben elment.

Kisponty
Este 7-ig horgásztunk, sikerült fogni egy jó nagy adag halat és valószínűleg ez jelentősen több lett volna ha napnyugtáig maradunk. Összességében így is egy jó nap volt, igaz nehezen indult a nagy melegben, de később bőven behoztuk a lemaradást és nem unatkoztunk.

Szabó Zalán

Első ponty a Nádorból

Posted on augusztus 6, 2009, under Horgásztörténetek.

KárászMár rég horgásztam békéshalra a kedvenc csatornámon és úgy éreztem ezen változtatni kell. Különösen azért, mert barátaim szép fogásokról számoltak be, ráadásul nem csak egy szakaszon. Szombat délután így Adrival összepakoltunk és irány a part. Három óra körül értünk a kiszemelt területre és meglepő módon egyetlen horgászt sem láttunk. Hamar rájöttünk az okára, a nyári kánikula mellett semmilyen légmozgás nem volt és a forró levegő megrekedt a két töltés között, szinte elviselhetetlen hőséget teremtve.
A készülődést az etetőanyag bekeverésével kezdtem, egy igen egyszerű receptet használva, fél zacskó TopMix folyóvizi alapetetőt izesítettem folyékony dévér aromával és kiegészítésként chilis főtt kendert és scopexes üveges kukoricát tettem bele. Következett a szerelék összeállítása: matchbottal készültem és úgy gondoltam, hogy a medertörés alját horgászom meg és kivételesen nem a másik oldalon, hanem azon ahol horgászom. Ehhez egy Cralusso Torpedo úszót választottam, ugyanis a bot beér a törésig és így lehet megállított szerelékkel is horgászni, hasonlóan egy rakós bothoz. Miután elkészültem jött a meglepetés, sodrás szinte semmi nem volt, majdhogynem állóvízi körülmények voltak, szerelhettem is át rögtön. Így jár aki nem gondolkozik előre. Felkerült egy 1g-s duci úszó és végre a hosszú előkészületek után megkezdődhetett a horgászat. A bekevert csalogatóanyag felét beszórtam, a horogra pedig gilisztát szántam. Ekkor jött a következő meglepetés, szegények teljesen megfőttek az autóban és nem is élték túl az utat. Szerencsére hoztam magammal műszúnyogot és ezt tettem fel. Ezúttal is használtam az Xtasy csalispray-ket, elsősorban az aszalt szilvásat és az epreset. A hal gyorsan beállt az etetésre és sorban jöttek a kapások, melyek elsősorban egészen apró kárászok voltak.
Az idő közben nem változott semmit, komolyan elgondolkoztam azon, hogy normális vagyok-e, hogy ilyen hőségben kinnt ülök a parton, de valahogy sikerült átlendülni a holtponton és folytattam a horgászatot. A kárászok mellé közben jött néhány apró sneci is és rontott kapás is volt bőven. Jó eséllyel ezek egészen apró halak voltak, melyek nem tudták benyelni a csalit, csak elkapták a végét és próbáltak megiramodni vele. Az etetésről közben teljesen elfogyott minden felszálló szemcse, így valamelyest a fogott halak mérete is nőtt, a fenti képen látható, hogy mekkora volt a nagyja. Közben még két karikakeszeg is horogra került, de a kárászok továbbra is domináltak. Kezdtem unni az apróságokat és gondolkoztam azon, hogy hogyan lehetne szelektálni a nagyobb halakat. A megoldást a csöves főtt kukorica hozta meg, ezt ügye magunknak hoztuk, de néhány szemet lefejtve megpróbáltam ezzel is fogni valamit. Az első hal rögtön egy bodorka lett, de utána visszatértek a kárászok. Kapás már kevesebb volt, viszont az egészen apró halak így már nem zavartak.
Közben közeledett az este, a hőség is alábbhagyott és a horgászok pedig sorban érkeztek a partra. A halfogás nem állt meg, ráadásul az egyik elhúzós kapás után a szokottnál kicsit nagyobb ellenállásba ütköztem. Megörültem, hogy végre jött egy jobb kárász, azonban az első fordulásnál a part mentén megcsillant a vöröses úszója. Rögtön tudtam, hogy egy pontyot akasztottam, igaz picit, de akkor is pontyot, az elsőt a Nádoron. Rövid idő múlva partra is került, kifejezetten szép hal volt, sötét színe és hosszúkás alakja után nekem úgy tűnt, hogy jó eséllyel itt született a csatornában.
A ponty után fogtam még néhány kárászt, de sokat már nem maradtunk, pakoltunk és mentünk. Érdekes nap volt, a hőség igen nehézzé tette a horgászat első felét, emellett csak kisebb halakat jöttek, de így is elégedetten távoztunk, folyamatos volt a csalik után az érdeklődés és az első pontyot is sikerült szákba terelni.