Archive for május, 2009

Dévérinvázió és a meglepetés

Posted on május 27, 2009, under Horgásztörténetek.

SüllőportréA május hónap eddig nem kényeztetett el horgászatilag, az időjárásra ugyan nem lehet panasz, azonban a halak táplálkozási időszakát sikerült mindig  nagy ívben elkerülni. Emiatt már nagyon fűtött a bizonyítási vágy és a hétvégére pontyozást irányoztam elő. Miután idén a nagy meleg igen korán beköszöntött, reméltem, hogy a halak az íváson már túl vannak és az elvesztegetett energiát próbálják pótolni nagy zabálás közepette. Igaz a legtöbb állami tavon még tart a tilalom, de az általam gyakran látogatott Pátkai horgásztavon ez szerencsére nem így van, itt nyugodtan lehet próbálkozni. Szombat reggel napfelkeltére értünk ki a partra a barátnőmmel és az első meglepetés már itt ért minket, ugyanis sokan már péntek délután kijöttek és az éjszakát végighorgászták. Ennek megfelelően az általam előre kigondolt helyek mindegyike foglalt volt, így végül egy kevésbé kitisztított álláson ültem a tó hátsó részén. Annyit sikerült még megtudni, hogy az utóbbi időben inkább csak a sötétben fogtak az emberek, ez nem sok jóval kecsegtetett, úgy néz ki még tart az ívási időszak.
Két könnyű fenekező bottal készültem, mindkettővel teljesen eltérő taktikával. Az elsőre egy fix ólmos Korda végszerelék került, 8-as Wide Gape horog és kezdésnek a Haldorado mandulás pelletje mint csali. Etetés helyett, pedig csak egy apró stick mixet húztam az előkére, ami a következő alkotóelemekből állt: Haldorado Pelletes Fekete etetőanyag, 1 konzerv tonhal sós lében, chilis főtt kendermag, TopMix halibut olaj, chili, só. A horgot a tó közepén húzódó régi patakmeder környékére dobtam. Azt gondoltam, hogy a halak idejük jelentős részét úgyis itt töltik, így felesleges nagy etetést végezni, elég hacsak az érdeklődésüket keltem fel. A másik botottal viszont a part közelében terveztem horgászni, így itt az etetés elkerülhetetlen volt, a választott keverék pedig a TopMix Big Carp Selector XT21-es etetője volt, csak chilis főtt magokat kevertem hozzá. A szerelék egy csúszó gubancgátlócsöves etetőkosaras összeállítás volt és a csali a 8mm-es MarosMix halibut pellet.
Kezdésnek belőttem néhány gombócot a közeli helyre, majd megkezdtem a horgászatot. Rövidesen jelentkezett az első kapás a távolabbi szereléken és egy 20cm körüli dévér volt a tettes, megtetszett neki a halas-chilis összeállítás. Nem sokkal később a közelebbi boton is kapás és a horgon egy hasonló keszeg ficánkolt. Ez a trend folytatódott, felváltva mindkét távról rendszeresen 20-25cm körüli dévérek jöttek. Úgy látszik a sok bojlis horgász már a keszegekkel is megszeretette a halas jellegű ízeket, a cél viszont továbbra is a pontyok voltak, így próbáltam a csalin változtatni. A mandulás pellet helyett a nagyon hasonló TopMix ananászos verzióját próbáltam, de erre is dévér jött. Utána a Mainline Cell Dumbell horogcsali következett, a zsákmány így egy 28cm-es ezüstkárász lett. A halibut pellet helyett pedig csontit raktam fel, de erre azonnal ráugrottak az apró keszegek, így az utolsó lehetőségként a pácolt epres kukorica következett, erre viszont már nem volt érdeklődés.
Megfigyelhető volt, hogy ahogy jött fel a nap, a kapások száma úgy csökkent folyamatosan. Ez nem volt meglepő és nem is terveztünk sokáig kinnt maradni, 10 órai indulást beszéltünk meg Adrival előre. A kapások már 9 felé szinte teljesen megszűntek, így nem is akartunk ezen változtatni. Nem sokkal indulás előtt azonban a partközeli bot kapásjelzője megindult és egy gyors bevágást követően a bot karikába hajlott és elkezdődött a fárasztás. Örültem, hogy végre sikerült egy pontyot akasztani, ami ráadásul szép kirohanásokat is produkált, így nem is lehetett nagyon kicsi. A halat egy jó 5 percnyi küzdés után sikerült a partközelbe húzni, azonban itt is csak az utolsó pillanatban mutatta meg magát. Teljes volt a döbbenet, ugyanis egy nagyobb süllő fordult a lábam előtt a várt ponty helyett. Hallottam már kukoricával fogott fogasról, de látni még sosem láttam ilyesmit. Nem sokkal ezután fény derült a turpisságra, ugyanis a horog kívülről akadt, így jó eséllyel nem a csalit vette fel, hanem csak pechjére akadt bele a horog. Ettől függetlenül nagyon örültem neki, 60cm-es hosszt mértem és becsülve olyan 3-3.5kg-os volt a súlya. Remek befejezés volt, igaz pontyot nem sikerült ezen a napon fogni, de a nagy süllő mindenért kárpótolt.

Süllő

Az első folyami géb

Posted on május 4, 2009, under Horgásztörténetek.

Folyami gébA májusi hosszú hétvége horgászati szempontból igen gyengére sikerült mind a Velencei tavon, mind a Nádor csatornán, nem tudtam egyik helyen sem jó fogást felmutatni. Egyetlen érdekes dolog történt, mégpedig egy számomra új faj első két példányát sikerült horogra keríteni. Ez a hal pedig a folyami géb, mely képes volt a méretéhez képes hatalmas gilisztát a szájába eröltetni. Számomra ezért különösen érdekesek a vadvizek, mindig érik az embert meglepetések és remélem nem ez volt az utolsó ami ezen a hangulatos csatornán ért.

Nagy dévérek a Nádorból

Posted on május 2, 2009, under Horgásztörténetek.

Nagy dévérÁprilis utolsó hétvégéjén egy baráti meghívásnak köszönhetően ismét a Nádor csatorna partjára látogattam, ezúttal azonban a békés halas horgászat volt a cél. Kényelmes időpontban, ebéd után értem a partra, András ekkor már kinnt volt és épp először tolta be a rakós botot. Alig kezdtünk el beszélgetni amikor kapása volt a csemegekukorica csalira, de a hal sajnos lemaradt. Néhány perc múlva azonban az úszó ismét eltűnt, de olyan ütemben, hogy a bot spiccét is behúzta a hal a vízbe. Rövid fárasztás után sikerült megszákolni egy szép 35cm-es tőpontyot, mely kerek formája alapján valamelyik halastóból szökhetett meg. Jó kezdés volt úgy gondolom, villámgyorsan kipakoltam én is és állítottam össze a szereléket, nehogy lekéssek valamiről.
Erre a napra egy pickert és egy spiccbotot hoztam, illetve bedobtam a táskába még egy pergetőt is, hátha egy csuka zavarja meg az etetést. A rezgőspicces fenekezővel kezdtem, egy lapos feederkosarat szereltem csúszóra, majd a 12-es keszegezőhorogra tűztem a giliszta csalit. Alapozóetetést most nem végeztem, féltem hogy az esetlegesen még a környéken tartózkodó pontyokat elijesztem, így csak a kosárba nyomtam a kajából. Az anyag most 1kg TopMix Xtasy Dévér volt, adtam hozzá egy kevés folyékony Brasem aromát, csemegekukoricát, illetve löszös agyagot. Repült a szerelék a túlpart elé és elkezdtem a spiccbotot összerakni. Ez nem volt egyszerű mutatvány, ugyanis közben több kapást sikerült elügyetlenkedni a pickeren, de végül elkészült. Az első néhány próbaúsztatás hozott néhány snecit, de sajnos a hely elég szűk volt ennyi botnak, illetve fenéken volt bőven érdeklődés, így hamar félretettem.
Az első pickerrel fogott hal viszont nagy meglepetésre a fenti képen látható 33cm-es dorozsmás dévérkeszeg volt. Sosem gondoltam volna, hogy ilyen méretben is élnek itt a csatornában, ugyanis nagyobb tavakban sem fogtam még ekkorát. A fárasztás viszonylag sima volt, ennek ellenére a horog kissé kihajlott, így szerelhettem újra. Utána sietve dobtam vissza a már bevált giliszta csalival a szereléket. Nem sokkal később ismét kapás és újabb döbbenet következett, fogtam egy mégnagyobb, 41cm-es dévért. Jó súlyban volt, olyan másfél kilósra tippeltük.
Közben a horgászhelyünk környékén gyülekező békés halakra felfigyeltek a ragadozók is, egy csuka érkezett a helyszínre és riogatta a kishalakat. A jelenléte a kapások számának csökkenésében is megmutatkozott, ekkor döntöttem el, hogy próbát teszek velük is. Előkerült a pergetőbot és egy fehér twistert akasztottam a drótelőke kapcsába. Alaposan megdobáltam a helyünket, de eredménytelenül. Közben tőlünk feljebb is láttunk néhány szép rablást, elsétáltam arra és próbálkoztam ott is, de kapásig nem jutottam.  Végül visszatértem a pickerbothoz és a nap hátralévő részében sikerült még néhány kisebb keszeget és ezüstkárászt fogni. Újabb pontyot már egyikünk sem akasztott, de a nagy dévérek így is felejthetetlenné tették a napot.